11. Riihi

Riihi ja taustalla nk. Kemiyhtiön sauna.
Tursaansydämiä eli taikamerkkejä riihen oviseinämässä. Kuvat: Mervi Löfgren.

Pohjoinen riihimalli on nurkkasalvottu korkea ja kapea rakennus, joka sijoitettiin palovaaran takia aina pihapiirin ulkopuolelle. Yksihuoneisen riihen kiuas on muurattu savesta ja kivistä ja on päältä umpinainen. Riihessä on kaksi savuaukkoa, noin 25-30 cm suuruisia.

Riihen oviseinämässä oli usein tursaansydämiä eli taikamerkkejä, joilla on suojattu rakennusta pahaa vastaan. Riihenpuintiin suhtauduttiin suurella hartaudella, se oli pyhä toimitus, sillä jokainen jyvä oli kallis. Korkea kynnys esti ristimättömiä eli eläimiä astumasta sinne likaisin jaloin.

Tämä riihi on siirretty Niskanperältä Keskiniskan talosta.

RIIHENPUINTI

Vilja korjattiin lyhteisiin, joista koottiin kuhilaita. Ilmakuivatettu vilja ladottiin pellolla sapilaitten päälle sapilaskuormiin, jotka kannettiin riihen edustalle odottomaan pistoaikaa.

Riihi lämmitettiin ja välillä savuaukot tukittiin. Kun riihi oli kuivanut, lähdettiin keski- ja aamuyön välisenä aikana riihelle, koska puinnin piti olla aamunkoiteessa valmis. Puinti aloitettiin riihen pistolla, jonka toimitti yleensä naishenkilö. Apulaisena eli antelijana oli riihiväen nuorin. Pistäjä kiipesi nokisille parville istumaan ja komensi: "Eloja tänne!" Lyhteet laitettiin parsille pystyasentoon tähkät ylöspäin.

Kun vilja puitiin riihessä, riihikuivaus tappoi viljasta haitalliset pieneliöt.

Aamun koittaessa riihiväki kiirehti saunomaan ja ruokailemaan. Kalle Ylipulli kuvaili lapsuusaikansa sauna- ja ruokailuhetkeä riihenpuinnin jälkeen:

"Riihiväki kiirehti äidin valmiiksi lämmittämään saunaan, miehet ja naiset kaikki yhdessä. Muutoin kyllä saunottiin erillään, mutta riihepuinti oli kaiketi niin pyhä toimitus, että saunominenkin yhteisesti sen jälkeen oli paikallaan. Saunomisen jälkeen käytiin ruokapöytään, johon äiti nosti ison, puisen viilipunkan, jota ei myöskään tavallisissa oloissa muutoin pöytään nostettu."

Lue lisää: Kalle Ylipulli Riihenpuinti Totto IV (1960)